donderdag 27 oktober 2022

26 oktober

Iedereen, behalve mezelf, heeft de eerste nacht goed doorgebracht. Ikzelf ben om 3u wakker geworden, ben nog blijven liggen tot 5u, maar ben dan beginnen bloggen. Om 7u was die klaar en dan ben ik maar in het zwembad gesprongen.

Tegen een uur of 8 zijn ook Johan, Marijke en Belinda beneden en iets later kunnen we genieten van een uitstekend ontbijt. Vandaag staat er eigenlijk niet zoveel op het programma. We gaan rustig onze tijd nemen om Cancun te verkennen.

We hadden onze host om wat tips gevraagd, maar eigenlijk is er in Cancun niet zo veel te zien. Haar eerste suggestie is Mercado 23, een marktje waar vanalles en nog wat te koop is. We lopen er een klein uurtje rond en begeven ons dan naar de volgende halte, het museo Maya de Cancun.

Hiervoor moeten we wel een taxi nemen, want het museum ligt zo’n 15 km verder aan het einde van de ‘Zona Hotelera’, een zone met tientallen luxe all-in resorts. Het museum valt ons wat tegen, al zorgt het wel voor een aantal mooie plaatjes, vooral bij het archeologisch gedeelte.

Het is zo’n 32°c en erg vochtig, dus hoog tijd om iets te gaan drinken. We nemen een taxi naar het Hard Rock Cafe, waar we genieten van een aantal lekkere margarita’s. We kunnen in de aanpalende mall ook eindelijk wat geld pinnen, zodat Belinda de wondjes aan haar voeten kan laten fiksen.

Als alles gefikst is, willen we wat wandelen naar het iets verder gelegen Punta de Cancun, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een aantal luxe resorts versperren ons de weg. Dan maar even vragen of we door het hotel mogen gaan, maar dat mag alleen als we er klant zijn. Een security man legt ons dan uit dat we een omweg rond de hotels moeten maken en via het strand naar de vuurtoren kunnen. Dat willen we wel proberen en via een pad dwars doorheen de privé stranden komen we dan aan onze bestemming. Het is wel raar dat aan die pad geen enkele security meer te zien is, en we zonder problemen in die hotels kunnen.

Na de leuke wandeling gaan we nog iets drinken bij Hooters en nemen dan terug een taxi naar ons hotelletje. Gelukkig heeft onze taxidame toegang tot Google Maps, want anders is het optrekje onvindbaar, zoals Johan hier toont aan onze inkomdeur.

Even later kunnen we allen heerlijk afkoelen in het zwembad, en vragen nog wat tips voor het diner vanavond. Volgens onze host moeten we absoluut naar La Habichuela, dat een paar 100m verder naast het centrale pleintje is gelegen. We volgen de tip op en beklagen het ons geen seconde. We eten een ronduit fantastische maaltijd in een prachtige setting. Dit is Mexico op zijn best.

Na het eten zijn we allen (vooral ik eigenlijk) uitgeput en wandelen we terug naar ons hotelletje. Voor een rustige dag klokken we toch af op 11,6 km en hebben we ons prima geamuseerd.